Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

08/03/16
Bestedingen TV-reclamemarkt gegroeid naar € 965 miljoen in 2015

De TV-reclamemarkt is in 2015 uitgekomen op € 965 miljoen en dit is een lichte stijging ten opzichte van de netto bestedingen in 2014. In het afgelopen werd € 854 miljoen besteed aan spot advertising en € 111 miljoen aan non-spot advertising. Dit blijkt uit het TV Jaarrapport van SPOT.

Herstel TV-reclamemarkt in tweede helft 2015
De TV-reclamemarkt herstelde zichzelf goed in de tweede helft van 2015. In de eerste helft van het jaar kwamen de netto bestedingen voor TV-reclame nog uit op € 456 miljoen. De spotmarkt is uitgekomen op € 854 miljoen (+0,5%) terwijl de non-spotmarkt een omzet van € 111 miljoen (-2,7%) realiseerde. In 2014 groeide de TV-markt nog met 3,3% onder impuls van de Olympische Winterspelen in en het WK voetbal. Dat 2015 hetzelfde niveau bereikt, toont eens te meer aan dat de markt een blijvend vertrouwen heeft in de kracht van TV om grote groepen mensen te bereiken.

SPOT TV Jaarrapport 2015 bestedingen

Meer adverteerders en merken op TV
De belangrijkste kerncijfers van de TV-reclame laten zien dat het aantal adverteerders op TV is wederom gestegen. Dat is goed nieuws. Ook het aantal merken waarvoor TV-reclame wordt gemaakt, nam toe. Beide stegen met respectievelijk 7% (adverteerders) en 3% (merken).

Verwachte groei tussen de 1% en 3%
Volgens het CPB zal de Nederlandse economie in 2016 nog iets sneller groeien dan in 2015. Consumenten krijgen door hogere lonen en de lage inflatie meer te besteden en voeren hun bestedingen naar verwachting met 2% op. Verder nemen de investeringen van bedrijven toe, dankzij het (voorzichtige) herstel van de economie en een stijgende winstgevendheid. De economische groei en het toenemende consumentenvertrouwen zullen ook zichtbaar worden in de TV-bestedingen.

Kijktijd daalt met 4,8%
De Nederlander keek in 2015 gemiddeld 190 minuten per dag TV (3 uur en 10 minuten). Dat is 4,8% lager dan in 2014 waarin de kijktijd een recordhoogte haalde met gemiddeld 3 uur en 20 minuten. In de doelgroep 50-64 jarigen is de kijktijd gelijk gebleven aan 2014. In de andere doelgroepen is de kijktijd ten opzichte van 2014 gedaald. De daling van de kijktijd heeft te maken met het ontbreken van grote sportevenementen in 2015. Ook het vaker bekijken van TV-programma’s en andere videocontent op andere schermen zorgt voor een daling van de kijktijd.

SPOT TV Jaarrapport 2015 kijktijd

De nieuwe online videoplatforms zorgen voor een nieuwe realiteit, waarin TV-content een factor van belang houdt. De nieuwe mogelijkheden leidt ook tot een ander gebruik van het TV-scherm en dragen eraan bij dat de totale schermtijd (via TV-toestel, smartphone, tablet of PC) zal groeien. Om deze reden is SKO op 1 januari gestart met het meten van online video.

Videoanimatie TV Jaarrapport 2015
Net zoals als vorig jaar zijn de belangrijkste resultaten samengevat in een videoanimatie. Daarnaast is een pdf-versie beschikbaar van het TV Jaarrapport.

Presentaties
De videopresentaties van de sprekers zijn te bekijken via ons Youtube-kanaal.

Presentatie SPOT-directeur Michel van der Voort over de jaarcijfers

Interview Mathijs Bouman met SPOT-voorzitter Peter Mulder

Presentatie Mathijs Bouman over de economische toestand in de wereld

Presentatie keynote speaker Jonathan Lewis van Channel 4

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/07/16

Euro 2016 trekt massaal kijkers naar TV-toestel, vooral jongeren

Screenforce: Euro 2016 trekt massaal kijkers naar TV-toestel

Nieuws

Terwijl Cristiano Ronaldo de Euro 2016 trofee zondagavond omhoog hield, behaalden Europese TV-zenders uitstekende kijkcijfers tijdens het toernooi. Hoewel de officiële cijfers van de finale

Topics: Kijkcijfers

25/03/24

Nieuw onderzoek van Karen Nelson-Field: Merkvoorkeur stijgt met 30% na reclame op lineaire TV of BVOD

Onderzoek Kennis

Internationaal aandachtdeskundige en reclameprofessor Karen Nelson-Field heeft weer een nieuw en zeer interessant onderzoek uitgevoerd naar de aandacht voor reclame, deze keer in Ierland. Volgens

Topics: Case studies, Reclame-effect, TV-reclame

02/04/15

Effectiviteit TV-reclame bij gebruikers 2nd screen

SPOT Effectiviteit TV-reclame bij gebruikers 2nd screen

Onderzoek

Steeds vaker gebruiken consumenten tijdens het TV-kijken een second screen zoals een smartphone of tablet. Dit kan voor adverteerders een risico inhouden alsn de aandacht

Topics: Reclame-effect, TV-reclame, 2nd screening

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

5 juni

E-Commerce Live!

What’s next in e-commerce? Laat je verrassen op Emerce E-commerce Live! De trends en uitdagingen van

13 juni

NIMA Marketing Day 2023

Op 13 juni 2024 organiseren NIMA en MarketingTribune de achtste NIMA Marketing Day. De NMD is

Media Director

ZIGT is per direct op zoek naar Media Director-Hoofddorp. Je hebt je strepen verdiend aan mediabureauzijde, waar je minimaal 5 jaar

Strategy Director

ZIGT is per direct op zoek naar Strategy Director-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met