Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

08/03/16
Bestedingen TV-reclamemarkt gegroeid naar € 965 miljoen in 2015

De TV-reclamemarkt is in 2015 uitgekomen op € 965 miljoen en dit is een lichte stijging ten opzichte van de netto bestedingen in 2014. In het afgelopen werd € 854 miljoen besteed aan spot advertising en € 111 miljoen aan non-spot advertising. Dit blijkt uit het TV Jaarrapport van SPOT.

Herstel TV-reclamemarkt in tweede helft 2015
De TV-reclamemarkt herstelde zichzelf goed in de tweede helft van 2015. In de eerste helft van het jaar kwamen de netto bestedingen voor TV-reclame nog uit op € 456 miljoen. De spotmarkt is uitgekomen op € 854 miljoen (+0,5%) terwijl de non-spotmarkt een omzet van € 111 miljoen (-2,7%) realiseerde. In 2014 groeide de TV-markt nog met 3,3% onder impuls van de Olympische Winterspelen in en het WK voetbal. Dat 2015 hetzelfde niveau bereikt, toont eens te meer aan dat de markt een blijvend vertrouwen heeft in de kracht van TV om grote groepen mensen te bereiken.

SPOT TV Jaarrapport 2015 bestedingen

Meer adverteerders en merken op TV
De belangrijkste kerncijfers van de TV-reclame laten zien dat het aantal adverteerders op TV is wederom gestegen. Dat is goed nieuws. Ook het aantal merken waarvoor TV-reclame wordt gemaakt, nam toe. Beide stegen met respectievelijk 7% (adverteerders) en 3% (merken).

Verwachte groei tussen de 1% en 3%
Volgens het CPB zal de Nederlandse economie in 2016 nog iets sneller groeien dan in 2015. Consumenten krijgen door hogere lonen en de lage inflatie meer te besteden en voeren hun bestedingen naar verwachting met 2% op. Verder nemen de investeringen van bedrijven toe, dankzij het (voorzichtige) herstel van de economie en een stijgende winstgevendheid. De economische groei en het toenemende consumentenvertrouwen zullen ook zichtbaar worden in de TV-bestedingen.

Kijktijd daalt met 4,8%
De Nederlander keek in 2015 gemiddeld 190 minuten per dag TV (3 uur en 10 minuten). Dat is 4,8% lager dan in 2014 waarin de kijktijd een recordhoogte haalde met gemiddeld 3 uur en 20 minuten. In de doelgroep 50-64 jarigen is de kijktijd gelijk gebleven aan 2014. In de andere doelgroepen is de kijktijd ten opzichte van 2014 gedaald. De daling van de kijktijd heeft te maken met het ontbreken van grote sportevenementen in 2015. Ook het vaker bekijken van TV-programma’s en andere videocontent op andere schermen zorgt voor een daling van de kijktijd.

SPOT TV Jaarrapport 2015 kijktijd

De nieuwe online videoplatforms zorgen voor een nieuwe realiteit, waarin TV-content een factor van belang houdt. De nieuwe mogelijkheden leidt ook tot een ander gebruik van het TV-scherm en dragen eraan bij dat de totale schermtijd (via TV-toestel, smartphone, tablet of PC) zal groeien. Om deze reden is SKO op 1 januari gestart met het meten van online video.

Videoanimatie TV Jaarrapport 2015
Net zoals als vorig jaar zijn de belangrijkste resultaten samengevat in een videoanimatie. Daarnaast is een pdf-versie beschikbaar van het TV Jaarrapport.

Presentaties
De videopresentaties van de sprekers zijn te bekijken via ons Youtube-kanaal.

Presentatie SPOT-directeur Michel van der Voort over de jaarcijfers

Interview Mathijs Bouman met SPOT-voorzitter Peter Mulder

Presentatie Mathijs Bouman over de economische toestand in de wereld

Presentatie keynote speaker Jonathan Lewis van Channel 4

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

03/05/22

A force for good: steeds meer TV-commercials stimuleren goed gedrag

Inspiratie Nieuws

Volgens de Nederlandse Reclamecode wordt onder reclame verstaan: ‘Iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder

Topics: TV-reclame

25/04/22

Effect TV-sponsoring door Paramount in kaart gebracht

Nieuws Onderzoek

Er is veel onderzoek bekend naar de effectiviteit van de sponsoring van TV-programma’s. Uit al deze onderzoeken blijkt dat sponsoring een significante positieve uitwerking heeft

Topics: TV-reclame

21/03/22

Reclameprofessionals zijn geen gewone mensen | Zwitsers onderzoek toont verschillen in mediagedrag aan

Nieuws

Hebben mensen die werkzaam zijn in de marketing- en mediabranche, de zogenaamde reclameprofessionals, een ander mediumgedrag dan de rest van de bevolking? Als dat zo

Topics: TV-reclame

Algemeen directeur en Directeur Onderzoek

Nationaal Media Onderzoek (NMO) zoekt twee directeuren Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft als doel

Communicatieadviseur B2B

Misschien ken je Ad Alliance nog niet, maar onze merken ongetwijfeld wel. Ad Alliance is

Media Analist

Talpa Media Solutions zet de doelstelling van de adverteerder altijd centraal, want alleen op die

19 mei

MWG50

Op donderdag 19 mei is het tijd voor een groot feest, want MWG is 50

24 mei

The state of the attention economy

Op dinsdag 24 mei organiseren Screenforce en haar Belgische zusterorganisatie VIA Association of AV-Media de

31 mei

Digital Industry Meetup Influencer Marketing

Sommige influencers gaan binnenkort onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media vallen en

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en